Over de Stichting

Onze missie

De Stichting heeft als missie om ethisch zorgondernemerschap in de eerstelijnszorg te stimuleren. Geïnspireerd door de visie van Herman Van Loon denken we out of the box en verlaten we de platgetreden paden van het huidig zorgsysteem.

Dit doen we door in te zetten op innovatie in de eerstelijnszorg, om zo de al jaren ondergewaardeerde eerstelijnszorg een impuls te geven.

Bovendien doen we dit omdat een toegankelijke en kwaliteitsvolle gezondheidszorg zorgt voor verbinding en sociale cohesie in een diverse samenleving, waarin rekening wordt gehouden met de derde en vierde wereld.

Herman Van Loon - de post-mortem bezieler van dit initiatief - ging heel zijn professioneel leven visionair verder, telkens daar waar anderen stopten. Deze stichting wil zijn werk voortzetten, zijn dromen mee waarmaken.

shane-rounce-DNkoNXQti3c-unsplash.jpg

Over Herman Van Loon

Herman Van Loon;  geboren in Essen in augustus 1949 en overleden eind 2019.

Hij studeerde geneeskunde aan de KULeuven, tropische geneeskunde in Antwerpen en behaalde een baccalaureaat in de filosofie.

Aan het begin van zijn carrière als arts leefde en werkte hij 7 jaar in Congo (toen nog Zaire). Het land en vooral de gezondheidszorg in Congo bleven hem boeien tot het einde van zijn leven.

In 1982 keerde hij terug naar België en begon toen aan de studie van Public Health. Herman werd nationaal directeur bij WGK, regeringscommissaris in het Riziv, directeur-generaal FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu.

Vanaf 2006 zette hij zich in voor Mederi nv.

Naast het invullen van talrijke bestuurdersmandaten, was Herman vooral een visionair denker die tal van veranderingen doorvoerde in de eerstelijnszorg in België.

Hij was een voorvechter van ondernemerschap in de zorg en wist als geen ander dat ondernemerschap in de zorg een ethische basis moet hebben.

DSCN0447.JPG